Kam sa podel pohyb?


V našej spoločnosti sa dosť nehýbeme, a vieme o tom. Začať cvičiť je asi najbežnejšie novoročné predsavzatie, skoro každý má pocit, že by mal (viac) cvičiť a necvičenie je často veľký zdroj výčitiek svedomia. Prečo teda necvičíme?

Jeden z dôvodov je jednoducho to, že sme normálne cicavce. Ak sa dá, šetríme energiou. Na prežitie v prírode je to skvelá taktika, a keď si človek musí večeru sám uloviť, dostane sa mu pohybu dosť aj bez výletu do telocvične.

Ale hlavný dôvod je podľa mňa v kultúre, lebo, ako vám určite potvrdí každý rodič malého dieťaťa, všetci začíname s veľkým nadšením pre pohyb

Pohyb je kontrakultúra

Naša kultúra je proti pohybu. Je pravda, že zo všetkých strán počúvame, že máme cvičiť (skoro vždy preto, aby sme schudli, že?), ale je úplne normálne a prijateľné, ak necvičíme.

Zabudli sme, že cvičenie je len jedna z kategórií pohybu. Pohyb je oveľa viac. Pohyb je všetko možné, od prechádzky, cez zametanie podlahy, či miešanie cesta až po prežúvanie. Keď sa ale povie pohyb, väčšina ľudí si spomenie na telocvične a organizované športy, v na to určenom čase, v špeciálnom úbore a na na to určenom mieste. Pohyb sme vytesnili von z bežného života, až sme zabudli, že existuje aj iný pohyb ako cvičenie.

Kedy ste naposledy vyliezli na strom? Balansovali na obrubníku? Skákali dole z lavičky? Od detstva sa učíme nebehať (najmä nie po chodbách), neliezť na veci, neskákať, nehádzať, neplaziť sa. Lebo sa zašpiníme, lebo je to nebezpečné, a moje obľúbené: lebo sa to nepatrí. Skôr či neskôr si väčšina z nás zvykne. A približne vtedy nás začnú posielať do telocviční.


Cvičenie sa stane trestom. Trestom za to, čo sme zjedli, alebo za to že nevyzeráme tak, ako by sme chceli. Zabúdame na to, akú radosť može voľný, sebavedomý pohyb prinášať.

Šetríme čas

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľko máte zvykov a udelátok, ktoré šetria pohyb? Obvykle ich robíme, alebo kupujeme, lebo majú šetriť čas, ale viac než času nám často ušetria pohybu.

Parkovanie čo najbližšie ku vchodu, samostatné vysávače a kosačky, diaľkové ovládače, kuchynské roboty, eskalátory a výťahy.

Koľkokrát denne sa snažíme ušetriť čas a obetujeme pritom pohyb, ktorý nám mohol náš každodenný pohyb priniesť. Ušetríme tým dosť času aspoň na to, aby sme si ten pohyb potom vynahradili v telocvični? Neviem, ako vy, ale ja nie.

Pohyb nie je zdravý

Za posledných pár tisícročí sme si zvykli na náš sedavý životný štýl v ľudskej zoo. Zvykli áno, ale prispôsobili sa mu? To nie. Potrebujeme pohyb, ale keďže sme obklopení ľuďmi, ktorým chýba, rovnako ako nám, ani nevieme, o čo prichádzame. Je nám ťažko vôbec pochopiť, aký je pohyb pre naše zdravie dôležitý, keď sme bez neho prežili väčšinu svojho života. Jeho úloha sa scvrkla na niečo, čo nám má pomôcť schudnúť, alebo sa dostať do plavkovej formy (nech už to znamená čokoľvek).

Či sa nám to však páči, alebo nie, pohyb je životne dôležitý.

Pohyb nie je zdravý. Nehýbať sa je nezdravé. Možno sa to nezdá, ale je to veľký rozdiel. Keď povieme: “Pohyb je zdravý,” znie to, akoby to bolo čosi extra, čo môžeme urobiť pre svoje zdravie, ale ak to neurobíme, nič hrozné sa nedeje. Ako čučoriedky. Čučoriedky sú zdravé, ale ak by ste ich nikdy  v živote nejedli, nijak vám to neublíži.

Ale pohyb taký nie je. Pohyb nie je zdravý, rovnako ako by sme nepovedali, že dýchanie je zdravé. Oboje sú jednoducho nutné. (Len pri dýchaní sa dôsledky ukážu skôr.)


Telo očakáva pohyb

Naše telá sa vyvinuli počas miliónov rokov a drvivú väčšinu toho času naši predkovia denne veľa chodili, behali, skákali, liezli, hádzali a prenášali a ktovie čo ešte.

Ľudský organizmus sa v minulosti mohol na pravidelný prísun pohybu spoľahnúť a veru sa aj spoľahol. Napríklad práca svalov na nohách pomáha návratu krvi do srdca (ahoj kŕčové žily), zdravé panvové dno drží orgány na správnom mieste (prolaps? problémy s prostatou?), pravidelná záťaž kostí je potrebná na ich správnu mineralizáciu (vitaj osteoporóza), pohyb zlepšuje prekrvenie, črevnú peristaltiku a trávenie, a aj náladu. A to som ešte nespomenula problémy, ktoré s pohybom súvisia úplne jasne, ako bolesti kolien, chrbta a hlavy.


Pohyb jednoducho nie je bonus, ktorý si môžeme občas dopriať ako masáž, ale niečo, čo naše telá očakávajú a potrebujú na správne fungovanie každý deň.

Príležitosti hýbať sa sú všade

Možno sa teraz pýtate, čo vy s tým môžete urobiť. Prvý krok je hľadať príležitosti počas dňa, keď sa môžeme trošku hýbať. Zavesiť sa na konár cestou do práce, zaparkovať trochu ďalej od vchodu, ísť po schodoch, sedieť na zemi miesto na gauči, … Príležitostí je veľa a ja tu na blogu budem s vami zdieľať rôzne typy. A ak sa vám zdá, že potrebujete pomôcť, lebo vás všetko bolí a neviete, kde začať, a neublížiť si, tiež tu nájdete užitočné informácie. Som vždy zvedavá na vaše postrehy a otázky, tak neváhajte napísať správu alebo komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *